Stichting Eigen Wijze (SEW) heeft in Breda een wooncomplex gerealiseerd voor woningen voor 16 jonge mensen met een beperking. De realisatie geschiedt in samenwerking met de door SEW geselecteerde zorgaanbieder en een aparte stichting, die de woonruimte aanbiedt voor verhuur. De woningen zijn ongeveer 45 m2 groot en daarin is voorzien in een entree, woonkamer, pantrykeukentje, slaapkamer, douche/toilet en kleine berging. Verder zijn er een aantal gemeenschappelijke ruimtes en voorzieningen, zoals berging voor fietsen e.d. en om te wassen en drogen en een half besloten binnentuin. De bewoners huren hun woning. De zorg wordt ingekocht op basis van de persoonlijke zorgindicaties. SEW heeft een zorgvisie opgesteld met belangrijke uitgangspunten.

Profiel Bewoners Wooncomplex Stichting Eigen Wijze

• De kandidaat heeft een leeftijd (“jong volwassenen”) passend in de groep.
  • De kandidaat kan zowel man als vrouw zijn, op het moment van de vacature wordt gekeken wat de verhouding in de groep is. Gestreefd zal worden om een zekere mate van evenwicht in de groep te houden, aangaande geslacht en leeftijd.
  • De kandidaat heeft, in beginsel, een zorgzwaartepakket VG3 of VG4.
  • De kandidaat heeft een volwaardige dagbesteding of werk.
  • De kandidaat heeft geen ernstige gedragsstoornissen.
  • De kandidaat heeft geen drugs, gok- of alcoholprobleem.
  • De kandidaat kan op zijn of haar niveau redelijk zelfstandig functioneren.
  • De kandidaat past sociaal gezien in de groep.
  • Twee van de 16 bewoners hebben een intensieve zorgvraag (naast een licht verstandelijke beperking, ernstige lichamelijke beperkingen).
  • De kandidaat en ouders/vertegenwoordigers gaan akkoord met de opgestelde zorg- en dienstverleningsovereenkomst.
  • De kandidaat en ouders/vertegenwoordigers gaan akkoord met de gekozen zorgaanbieder.
  • De ouders/vertegenwoordigers staan positief tegenover deelname in commissies, werkgroepen, etc.
  • De kandidaat en ouders/vertegenwoordigers onderschrijven de zorgvisie van SEW.